Jak wdrożyć RODO w firmie?

Jak wdrożyć RODO w firmie?

Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja firma uniknęła strat wizerunkowych i finansowych, które są niekiedy bardzo kosztowne, niezbędne będzie wdrożenie RODO w przedsiębiorstwie lub działalności. Administrator musi wdrożyć takie wymagania, które są zgodne z ogólnym rozporządzeniem ochronie danych osobowych. Jak to zrobić krok po kroku i na co zwrócić szczególną uwagę? Przeczytaj ten krótki poradnik!


Jak wdrożyć RODO w firmie?
Zanim przeczytasz poniższe wskazówki musisz wiedzieć, że nie istnieje nic takiego jak jeden sposób wdrożenia RODO w firmie. Na rynku dostępnych jest wiele pakietów RODO, dlatego masz naprawdę szeroki wybór. Rozporządzenie wskazuje na obowiązkowe dokumenty, jakie muszą znaleźć się w dokumentacji. Pierwszym krokiem do wdrożenia

RODO będzie przeanalizowanie danych osobowych, jakie Twoja firma przetwarza. Dane techniczne trzeba wypisać w roboczym dokumencie, będą to”

  • dane osób składających zamówienie w firmie
  • dane osób kontrastujących się z Tobą przez formularz na stronie lub wysyłający do Ciebie maila
  • dane osób social mediów
  • dane osobowe w zapisu newslettera

Powyższe dane należy wprowadzić do rejestru czynności przetwarzania i musisz jeszcze uzupełnić pozostałe rubryki, takie jak:

  • kategorie osób
  • kategorie danych
  • podstawa prawna
  • cel przetwarzania

Co jeszcze powinieneś wiedzieć o wdrażaniu RODO w firmie?
Konieczne będzie też przeprowadzenie analizy ryzyka. Dokument ten należy stworzyć w celu wprowadzenia środków bezpieczeństwa, które obniżają ryzyko wystąpienia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu przetwarzania danych osobowych. Musisz więc zabezpieczyć dane przed atakiem hakerskim, a jeśli przechowujesz dane osobowe w formie papierowej, powinny być one zabezpieczone przed pożarem,

Pamiętaj też aby:

  • zabezpieczyć dostęp do pomieszczenia, w którym przechowujesz i przetwarzać dane osobowe
  • chronić hasła dostępu do stanowiska komputerowego na którym są przetwarzane dane osobowe
  • uważać na nieuprawnione przeniesienie informacji zawierających dane osobowe na inny nośnik

Polityka bezpieczeństwa
Dokument ten opisuje zasady i środki przetwarzania danych osobowych w twojej firmie. Powinieneś wskazać w nich:

  • zasady i środki przetwarzania danych osobowych w twojej firmie
  • wskazujesz też w nim swoje, jako administratora danych osobowych obowiązki oraz obowiązki podmiotów upoważnionych przez ciebie do przetwarzania danych osobowych

Obecnie RODO jest koniecznością i nawet w małej firmie nie wolno zaniedbać tego aspektu – za nieprawidłowości grożą wysokie kary!

Dodaj komentarz